< Powrót do poradników
Poradnik: wentylacja pojazdu
W kategorii wentylacja znajdują się: wentylatory używane do wymuszenia ruchu powietrza przez rdzenie nagrzewnic, parowniki klimatyzacji, chłodnice samochodowe i skraplacze klimatyzatorów.
Wszystkie gotowe produkty, które są aktualnie w naszej ofercie znajdują się tu – WENTYLACJA. Jeśli potrzebne jest spersonalizowane rozwiązanie, prosimy o kontakt.
Wietrzenie wnętrza pojazdu – wentylatory dachowe
Żaden pojazd cywilny nie posiada kabiny hermetycznej. Z założenia, nawet przy wyłączonym nadmuchu z zewnątrz, do wnętrza pojazdu powinno dostawać na tyle dużo powietrza, by osoby przebywające w środku mogły swobodnie oddychać nawet podczas postoju. Fabryczne układy wentylacji wnętrza, połączone z ogrzewaniem (i ewentualnie z klimatyzacją) dodatkowo zapewniają dopływ powietrza zewnętrznego, z możliwością przełączenia na pobór ogrzewanego lub chłodzonego powietrza z wnętrza (recyrkulacja).
Z różnych względów fabryczna wentylacja czasami wymaga zewnętrznego wspomagania. Na przykład, jeśli w przebudowanym wnętrzu podróżować będzie więcej osób, niż oryginalnie miał przewozić pojazd, albo gdy przewożony we wnętrzu ładunek wymaga intensywniejszego przewiewu. Podobnie będzie w przypadku, gdy wnętrze furgonu zostanie przebudowane i klimatyzowane za pomocą urządzenia, które nie ma funkcji poboru powietrza z zewnątrz.
We wszystkich tych wypadkach, stosunkowo prostym i tanim rozwiązaniem są wentylatory dachowe.
Najprostszym rozwiązaniem jest wentylator wyciągowy napędzany strumieniem powietrza opływającego pojazd w czasie jazdy. Taki wentylator (pod handlową nazwą Eole) jest najtańszy w zakupie i najprostszy w montażu. Nie działa on w czasie postoju, ale już przy prędkości jazdy 50 km/h zapewnia wydatek powietrza przekraczający 130 m3/h. Przy prędkości 100 km/h wydatek przekracza 300 m3/h.
Większe i stabilniejsze wydatki powietrza zapewniają wentylatory z napędem elektrycznym (12 V lub 24 V). Pobór mocy tych wentylatorów wynosi od 26W do 72W, a nominalny wydatek powietrza sięga odpowiednio od 450 do 700 m3/h. Po zastosowaniu opcjonalnego przełącznika biegunowości, każdy z wentylatorów może pracować zarówno w charakterze wentylatora wyciągowego, jak i tłoczącego powietrze do wnętrza. Do wentylatorów dachowych oferowane są też panele wylotów powietrza o różnych kształtach, kolorach nawiewów, także z dodatkowym oświetleniem.
Chłodnice i skraplacze – wentylatory osiowe
Wentylatory osiowe stosowane są do wymuszania przepływu powietrza przez chłodnice silników samochodowych i przez skraplacze klimatyzatorów. W ofercie mamy szeroki asortyment takich wentylatorów, których modele przydatne są do niemal każdego zastosowania w pojazdach mechanicznych.
Wentylatory mają średnice śmigieł 6,5, 7,5, 9, 10, 11, 12, 14 lub 16 cali (odpowiednio 167, 190, 225, 255, 280, 305, 350, 385 mm) i są przeznaczone na napięcia 12 lub 24V. Zależnie od ukształtowania śmigła, każdy z wentylatorów oznaczony jest jako tłoczący lub ssący, a praca „w odwrotną stronę” oznacza spadek wydatku powietrza orientacyjnie o 25-40%.
Średnica wentylatora i jego kierunek pracy nie są jedynym parametrem doboru wentylatora do konkretnego zastosowania. Wentylatory różnią się silnikami i geometrią śmigieł, co powoduje znaczne różnice w ich wydatkach i kształcie charakterystyki wydatku w funkcji różnicy ciśnień po obu stronach wentylatora.
Trudno w skrócie podać precyzyjne zasady doboru odmian wentylatorów do konkretnych zastosowań, prosimy więc o kontakt telefoniczny, co pozwoli najszybciej wyjaśnić o omówić dostępne możliwości.
Nie znalazłeś interesującego rozwiązania lub masz więcej pytań?
Zadzwoń: +48227322455 lub napisz do nas: office@pommard.pl