Układy klimatyzacji

Klimatyzacja w kolejnictwie wydaje się być stosunkowo łatwym tematem. Przypomina klimatyzację autobusową, jest tylko odpowiednio większa. Niestety, po modyfikacjach, które umożliwią spełnienie norm wymaganych od komponentów pojazdów szynowych, z klimatyzacji autobusowej zostają tyko śruby, podkładki i nakrętki, jeśli są wystarczająco odporne na korozję. Klimatyzatory kolejowe różnią się między sobą konstrukcją nie tylko z powodu różnych mocy, wymiarów i ciężaru. Pod uwagę trzeba również brać zróżnicowane wymagania dotyczące komfortu termicznego oraz rodzaju pojazdu szynowego oraz prędkości jazdy. Tak więc klimatyzator, który zaoferujemy odbiorcy, pracującemu nad zespołem trakcyjnym przeznaczonym do przewozów aglomeracyjnych z prędkościami do 140 km/h będzie zupełnie inny od tego, który ma zadowolić przewoźnika obsługującego połączenia międzyregionalne z prędkościami do 190 km/h. W pojazdach poruszających się z jeszcze większymi prędkościami, systemy klimatyzacyjne będą jeszcze bardziej skomplikowane.


układ klimatyzacyjny pommard

Jeśli klimatyzowany pojazd ma być stosunkowo lekki i konkurencyjny cenowo, to stosowane w nim rozwiązania – w tym klimatyzacja, ogrzewanie i rozprowadzenie powietrza, czyli kompletny system HVAC – muszą być dostosowane do jego przeznaczenia. Dla naszych kolegów z firmy Liebherr, nie stanowi to specjalnego wyzwania. Wszystkie wymienione przypadki (i wiele innych) znają z praktyki i zastosowania w seriach nierzadko sięgających setek składów zespolonych.

Wybór dostawcy

Systemy klimatyzacji pojazdów szynowych muszą być pod każdym względem dobrane do konkretnego zastosowania. Opracowanie konstrukcyjne i wdrożenie do produkcji trwa kilkanaście miesięcy. Jeżeli można wybierać spośród już sprawdzonych, gotowych projektów, oszczędności sięgają wielu miesięcy i 30% ceny urządzenia. Liebherr posiada dziesiątki takich konstrukcji na półce – od klimatyzacji dla motorniczego tramwaju, po klimatyzację pociągów dużych prędkości, w której czynnikiem roboczym jest powietrze. Pommard, jako parner firmy Liebherr w zakresie systemów dla pojazdów szynowych pomoże w doborze i dostosowaniu urządzenia do potrzeb polskiego odbiorcy.


Asortyment

Niewiele firm dysponuje tak bogatym portfolio systemów HVAC przeznaczonych dla kolejnictwa. Liebherr na potwierdzenie swoich wyjątkowych kompetencji ma w ręku jeszcze kilka innych asów. Są to rozwiązania określane terminem „cutting edge technology”. Należy do nich zaliczyć opracowane i gotowe do wdrożenia rozwiązania układów HVAC pracujących z dwutlenkiem węgla jako czynnikiem chłodniczym (R744). Ze względu na ciśnienia pracy niemal o rząd wielkości większe, niż w przypadku powszechnie stosowanych czynników chłodniczych, urządzenia takie wymagają zupełnie innych komponentów, niż obecnie stosowane, w związku z czym testy i przygotowania do produkcji takich systemów zajęły wiele lat. Ze względu na charakterystykę CO2 jako czynnika chłodniczego, nowe systemy będą mogły pracować jako pompy ciepła (w tzw. odwróconym obiegu). Skutecznie zapewniając ogrzewanie w stosunkowo szerokim zakresie temperatur otoczenia, zapewniając przy tym oszczędności w zużyciu energii sięgające 30%. Ich wymiary geometryczne nie będą odbiegały od wymiarów współcześnie stosowanych układów klimatyzacyjnych.

Dodatkowo

Bardzo ciekawym rozwiązaniem, którym dysponuje Liebherr, to klimatyzacja, w której czynnikiem roboczym jest powietrze atmosferyczne. Takie systemy są od lat stosowane w samolotach pasażerskich. Liebherr swoje rozwiązanie wdrożył w składach ICE 3 class 403 eksploatowanych przez DB. Jest to rozwiązanie najdroższe w zakupie, ale ze względu na niskie koszty serwisowania już po 4 latach klimatyzacja z otwartym cyklem powietrznym okazuje się tańsza od klasycznego układu pracującego z czynnikiem R134a. Po 30 latach układ powietrzny będzie sumarycznie tańszy o ponad 25%. Ciekawostką jest, że w całym okresie eksploatacji koszty zakupu nowego urządzenia będą stanowiły drobny ułamek całości kosztów. Najbardziej „kosztogennymi” czynnikami w przypadku klasycznych klimatyzatorów kolejowych okazuje się zużycie energii oraz koszty wyłączenia z eksploatacji, zazwyczaj spowodowane awariami oraz długim czasem serwisowania wynikającym z czasochłonnej procedury osuszania obiegu chłodniczego.

W perspektywie najbliższych kilku lat należy liczyć się z koniecznością oferowania na rynku niemieckim układów pracujących na CO2 lub w cyklu powietrznym. W chwili obecnej Liebherr jest jedynym producentem mogącym zaproponować klientowi oba rozwiązania do wyboru.

Masz więcej pytań?

Zadzwoń: +48227322455 lub napisz do nas: kolej@pommard.pl