+48 22 732-24-55

Układy chłodzenia

Współpraca

W przypadku pojazdów szynowych układy chłodzenia potraktowaliśmy szczególnie poważnie. Oprócz pasażerów i załogi, chłodzimy także silniki lokomotyw spalinowych i SZT, a także falowniki lokomotyw elektrycznych. Od wielu lat na tym polu współpracujemy z MAHLE Industrial Thermal Systems GmbH & Co KG (dawniej Behr), której to firmy jesteśmy agentem na terenie Polski.

Układy chłodzenia

Sięgająca megawatów ilość energii cieplnej odprowadzana z silników i układów elektrycznych pojazdów szynowych przez układy chłodzenia stawia wyzwania. Nie liczne firmy na świecie są w stanie stawić im czoła. Ze względu na specyfikę branży, nie ma tu miejsca na budowanie kolejnych prototypów i wprowadzanie kolejnych zmian konstrukcyjnych. Układy chłodzenia muszą być obliczone i skonstruowane tak, by działały skutecznie już w pierwszym egzemplarzu. Do tego nie wystarczy zapewnienie wystarczającej mocy chłodzenia, bo temperatura chłodzonych komponentów w każdych warunkach musi pozostawać w ściśle określonych, wąskich granicach. Natomiast układy chłodzenia powinny pobierać jak najmniej energii na swoje potrzeby – tu „walka” toczy się o dziesiątki kilowatów, które mogą pójść na koła, albo w gwizdek.

Doświadczenie

Nic nie zastąpi tutaj dekad doświadczenia zdobywanego przy najróżniejszych projektach na całym świecie. W przypadku MAHLE doświadczenie w chłodzeniu pojazdów szynowych sięga ponad 7 dekad. Pozwala to już na etapie wstępnych prac konstrukcyjnych wybrać dla każdego możliwego pojazdu optymalną koncepcję. Całego systemu, układu komponentów, określić ich gabaryty i przybliżone masy. Dzięki temu można od początku równolegle konstruować zabudowę otoczenia układu chłodzenia bez ryzyka, że chłodnice z czasem urosną, a do napędu ich wentylatorów trzeba będzie dostarczyć więcej mocy. Dla producenta pojazdu szynowego, wybór systemu chłodzenia firmy MAHLE oznacza marginalizację ryzyka w kilku krytycznych obszarach.

O firmie Mahle

MAHLE jest sporą korporacją, zatrudniającą 76 tysięcy pracowników w 170 zakładach produkcyjnych i 15 ośrodkach badawczo-rozwojowych na całym świecie. Naszym zadaniem jest skoordynowanie działań tej kolosalnej maszynerii z działaniami polskich firm budujących pojazdy szynowe. Uwzględniając ich specyficznych potrzeb, oczekiwań i sposobów rozwiązywania problemów. Przy realizacji projektów więcej czasu poświęcamy na pilnowanie, by wszystko przebiegało bez zacięć, w sposób dający gwarancję końcowego sukcesu, niż na inżynierską stronę tej współpracy, w której czujemy się najlepiej. W przypadku pytań, wątpliwości, czy problemów, służymy własną wiedzą i czasem. W razie potrzeby jesteśmy w stanie nierzadko na poczekaniu dotrzeć do właściwych osób i uzyskać satysfakcjonujące odpowiedzi, czy propozycje rozwiązań.