Oświetlenie wewnętrzne

Rewolucja LED

Od lat przygotowywaliśmy się do pokojowej, LED-owej rewolucji na rynku. Oświetlenia wnętrz pojazdów i obecnie obserwujemy jej wyniki: systemy LED przestały być kosztowną fanaberią. Zamieniając się powszechnej świadomości w estetyczne, trwałe i na dłuższą metę najekonomiczniejsze rozwiązanie służące oświetleniu wnętrza pojazdów szynowych.

Sprawność przetwarzania prądu elektrycznego na światło w przypadku LED sięga nawet 44%, co w porównaniu z oświetleniem żarowym osiągającym 5% oznacza radykalne obniżenie zużycia energii. Oświetlenie fluorescencyjne jest rozwiązaniem energooszczędnym w porównaniu z oświetleniem żarowym, ale ze sprawnością niewiele przekraczającą 20% jest nadal znacznie mniej efektywne energetycznie od oświetlenia LED.

Zalety nowej technologii

Oprócz radykalnych oszczędności w zużyciu energii elektrycznej, oświetlenie diodowe jest też bardzo odporne na wstrząsy i drgania. W dłuższych okresach czasu zmniejsza koszt wymiany uszkodzonych elementów. Trwałość elementów oświetleniowych LED w aplikacjach mobilnych z łatwością osiąga 50 tysięcy godzin pracy. Jest to 5 do 10 razy więcej, niż w przypadku tradycyjnych żarówek, czy 3 do 5 razy więcej, niż elementów fluorescencyjnych. Należy zwrócić uwagę, że trwałość oświetlenia LED zależy w dużym stopniu od jakości konstrukcji obudowy. W przeciwieństwie do klasycznej żarówki, diody emitują największą ilość ciepła „do tyłu”, skąd musi ono być skutecznie odprowadzane.

Kolejną zaletą jest mniejsza przestrzeń zajmowana przez elementy świetlne. W przeciwieństwie do źródeł fluorescencyjnych, oświetlenie LED nie zawiera żadnych gazów i substancji stwarzających zagrożenie w przypadku uszkodzenia mechanicznego.

Barwa światła

Nie bez znaczenia jest możliwość wyboru barwy światła, czyli tak zwanej temperatury barowej. Od ciepłego (3000K), poprzez naturalne białe (4000K), po zimne światło (6000K). Światło o temperaturze 4000K jest zbliżone barwą do światła emitowanego przez lampy halogenowe i żarowe. Natomiast temperatura 6000K odpowiada barwie oświetlenia ksenonowego i jest zbliżona do światła dziennego.

Innym bardzo ważnym parametrem jest tak zwany wskaźnik oddawania barw (Colour Rendering Index – oznaczany CRI lub Ra). Dla światła monochromatycznego wynosi 0%, dla pełnego widma światła słonecznego osiąga 100%. Nie jest prawdą, że oświetlenie diodowe musi charakteryzować się bardzo niskim współczynnikiem CRI. W przypadku wysokiej klasy produktów, CRI sięga 80%, czyli więcej niż w oświetleniu fluorescencyjnym uzyskującym wartości na poziomie 60%.