Poradnik wentylacja

Pisząc o wentylacji, na potrzeby niniejszej strony rozumiemy pod tym pojęciem nie tylko wietrzenia wnętrza pojazdu, ale także wentylatory używane do wymuszenia ruchu powietrza przez rdzenie nagrzewnic i parowników klimatyzacji, a także przez chłodnice samochodowe i skraplacze klimatyzatorów.

Wietrzenie wnętrza pojazdu – wentylatory dachowe

Żaden cywilny pojazd nie posiada (i nie powinien posiadać) hermetycznej kabiny. Nawet przy wyłączonym nadmuchu zewnętrznego powietrza, do wnętrza powinno dostawać się go wystarczająco dużo, by umożliwić oddychanie osobom przebywającym w środku, nawet na postoju. Fabryczne układy wentylacji wnętrza, połączone z ogrzewaniem (i ewentualnie z klimatyzacją) zapewniają dodatkowo dopływ powietrza zewnętrznego, z możliwością przełączenia na pobór ogrzewanego lub chłodzonego powietrza z wnętrza (recyrkulacja).

Z różnych względów fabryczna wentylacja czasami wymaga zewnętrznego wspomagania – na przykład, jeśli w przebudowanym wnętrzu podróżować może więcej osób, niż oryginalnie miał przewozić pojazd, albo też przewożony we wnętrzu ładunek wymaga intensywniejszego przewiewu. Podobnie będzie w przypadku, gdy wnętrze furgonu zostanie przebudowane i zklimatyzowane za pomocą urządzenia niemającego funkcji poboru powietrza z zewnątrz.

We wszystkich tych wypadkach stosunkowo prostym i tanim rozwiązaniem okazują się wentylatory dachowe.

Najprostszym rozwiązaniem jest wentylator wyciągowy napędzany strumieniem powietrza opływającego pojazd w czasie jazdy. Taki wentylator (pod handlową nazwą Eole) jest najtańszy w zakupie i najprostszy w montażu. Nie działa on oczywiście w czasie postoju, ale już przy prędkości jazdy 50 km/h zapewnia wydatek powietrza przekraczający 130 m3/h. Przy prędkości 100 km/h wydatek przekracza 300 m3/h.

Większe i stabilniejsze wydatki powietrza zapewniają wentylatory z napędem elektrycznym (12 V lub 24 V). Pobór mocy tych wentylatorów wynosi od 26W do 72W, a nominalny wydatek powietrza sięga odpowiednio od 450 do 700 m3/h. Po zastosowaniu opcjonalnego przełącznika biegunowości, każdy z wentylatorów może pracować zarówno w charakterze wentylatora wyciągowego, jak i tłoczącego powietrze do wnętrza. Do wentylatorów dachowych oferowane są też panele wylotów powietrza o różnych kształtach, kolorach nawiewów, także z dodatkowym oświetleniem.

Chłodnice i skraplacze – wentylatory osiowe

Wentylatory osiowe stosowane są do wymuszenia przepływu powietrza przez chłodnice silników samochodowych i skraplacze klimatyzatorów. Nasza oferta obejmuje bardzo szeroki asortyment takich wentylatorów, co pozwala na wybranie modelu odpowiedniego do niemal każdego zastosowania w pojazdach mechanicznych.

Wentylatory mają średnice śmigieł 6,5, 7,5, 9, 10, 11, 12, 14 lub 16 cali (odpowiednio 167, 190, 225, 255, 280, 305, 350, 385 mm) i są przeznaczone na napięcia 12 lub 24V. Zależnie od ukształtowania śmigła każdy z wentylatorów oznaczony jest jako tłoczący lub ssący, a praca „w odwrotną stronę” oznacza spadek wydatku powietrza orientacyjnie o 25-40%.

Średnica wentylatora i jego kierunek pracy nie kończą doboru wentylatora do konkretnego zastosowania. Wentylatory różnią się silnikami i geometrią śmigieł, co powoduje znaczne różnice w ich wydatkach i kształcie charakterystyki wydatku w funkcji różnicy ciśnień po obu stronach wentylatora. Trudno w skrócie podać w miarę precyzyjne zasady doboru odmian wentylatorów do konkretnych zastosowań,  prosimy więc o kontakt telefoniczny, co pozwoli najszybciej wyjaśnić możliwości dla konkretnego przypadku.