+48 22 732-24-55

Poradnik ogrzewanie

Pommard posiada w ofercie szeroką ofertę nagrzewnic przeznaczonych do zastosowania w różnych środkach transportu. Wybór konkretnego urządzenia zależy od wielu czynników, dlatego przedstawiamy informacje, które powinny ułatwić Państwu decyzję.

Rodzaje nagrzewnic

Dobór nagrzewnicy często podyktowany jest tym, jakie źródło energii cieplnej może służyć do jej zasilania. Ogólnie rzecz biorąc, mamy do dyspozycji nagrzewnice całkowicie elektryczne, nagrzewnice wodne z wentylatorami wymuszającymi przepływ powietrza oraz nagrzewnice wodne konwektorowe. W cieplejszych klimatach jako ogrzewanie dobrze sprawują się także klimatyzatory pracujące w odwróconym obiegu.

Nagrzewnice elektryczne wyposażone w grzałki oporowe PTC są rozwiązaniem najbardziej eleganckim, a ich montaż jest stosunkowo łatwy. Niestety, ich stosowanie ograniczone jest przez dostępne moce elektryczne po stronie zasilania. W typowych samochodach dostawczych (3,5 t) moc alternatora wynosi od 1,1kW do 2,5kW (w wersji ze wzmocnionym alternatorem). Biorąc pod uwagę, że alternator zasila wszystkie samochodowe odbiorniki prądu, ponadto po rozruchu musi doładować osłabiony zimą akumulator, a także że ciągła praca z pełną mocą negatywnie wpływa na jego trwałość, na zasilenie nagrzewnicy pozostaje nam od 0,3kW do nieco ponad 1kW. Nie są to moce wystarczające nawet do skutecznego ogrzania kabiny kierowcy w warunkach zimowych.

W pojazdach mechanicznych z instalacjami 12V lub 24V poważnym utrudnieniem są też znaczne natężenia prądu, wymagające stosowania odpowiednio dużych przekrojów przewodów zasilających nagrzewnicę – tym większych, im dalej od akumulatora do nagrzewnicy i im większa moc elektryczna nagrzewnicy.

Do pojazdów z instalacją o napięciu znamionowym 12V nie są obecnie oferowane żadne nagrzewnice elektryczne. Wycofana z oferty nagrzewnica przeznaczona 12V dysponowała mocą grzewczą ograniczoną do 550W.

Nagrzewnice oferowane na napięcie 24V dysponują mocami grzewczymi 700W (Tenere) lub 1100W (Mistral).

Łatwiejsza sytuacja występuje np. w wózkach widłowych, w których dostępne napięcie wynosi 48V, lub nawet 80V. W takich pojazdach element grzejny może być zasilany najwyższym dostępnym napięciem, natomiast wentylator sterowany jest napięciem 12V, 24V lub takim samym, jak element grzewczy. Moce oferowanych nagrzewnic sięgają 1500W dla napięcia 48V oraz 2000W dla napięcia 80V.

Nagrzewnice wodne z wentylatorami wymuszającymi przepływ ogrzewanego powietrza (z zasilaniem 12 V lub 24 V) są najwygodniejszym i najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem w pojazdach z silnikami spalinowymi chłodzonymi cieczą. Dysponują one dużą mocą w stosunku do wymiarów zewnętrznych, a cena za jednostkę mocy grzewczej jest w tym przypadku najniższa.

Ze względu na popularność takich nagrzewnic, dotycząca ich oferta handlowa jest najszersza. Pommard sprzedaje obecnie kilkanaście typów takich nagrzewnic, każda z nich w wielu wersjach wykonania, o mocy grzewczej od 2,4 kW do 13,0 kW.

Ograniczeniem w stosowaniu nagrzewnic wodnych jest moc cieplna, jaką można odebrać od płynu chłodzącego silnik. Praktycznie we wszystkich współcześnie produkowanych silnikach Diesla bilans energetyczny zmusza do umiaru przy doborze mocy nagrzewnicy wodnej. Przy bardzo niskich temperaturach otoczenia silniki te rozgrzewają się bardzo długo, a moc rozpraszana przez układ chłodzenia jest niewielka. Oznacza to, że zbyt duża moc nagrzewnicy wodnej nie będzie efektywnie wykorzystywana, jeśli temperatura płynu chłodzącego nie zbliży się do 100°C, a dodatkowo silnik w czasie jazdy będzie zbyt intensywnie chłodzony, co spowoduje między innymi wzrost zużycia paliwa.

Rozwiązaniem problemu może być zastosowanie w obiegu chłodzenia dodatkowego wodnego ogrzewania spalinowego, które rozgrzeje silnik przed uruchomieniem, a w czasie jazdy zapewni dość ciepła do „napędu” nagrzewnicy. Jest to rozwiązanie powodujące wielokrotne zwiększenie kosztów zabudowy ogrzewania, ale w pojazdach specjalistycznych, często jest rozwiązaniem nieuniknionym.

Przy doborze nagrzewnicy i porównywaniu ofert różnych producentów warto zwrócić uwagę na warunki, w jakich nagrzewnica osiąga deklarowane parametry. Często lepsze parametry techniczne wynikają wyłącznie z bardziej sprzyjających warunków pomiarowych (temperatura cieczy, temperatura otoczenia). Najpopularniejsze w ofercie Pommardu są nagrzewnice Siroco, dla których warunki pomiarowe, to temperatura powietrza na wlocie 0°C, temperatura wody 100°C, przepływ wody 0,5 m3/h, zawartość glikolu 0%.

Nagrzewnice konwektorowe działają na analogicznej zasadzie, jak domowy kaloryfer. Przepływa przez nie gorąca ciecz z obiegu chłodzenia silnika, ale przepływ powietrza nie jest w żaden sposób wymuszany i odbywa się naturalnie, poprzez unoszenie się do góry ogrzanego powietrza. Takie rozwiązanie stosowane jest niemal wyłącznie w autobusach, gdzie pozwala uzyskać niemal identyczny rozkład temperatur na całej długości pojazdu. Klientom zainteresowanym takim rozwiązaniem oferujemy konwektory produkcji renomowanej firmy MCC UWE. Działające na identycznej zasadzie konwektory elektryczne stosowane są w pojazdach szynowych zasilanych z sieci trakcyjnej.

Nagrzewnice konwektorowe składane są z odcinków o długościach oferowanych standardowo przez producenta, na zamówienie można też otrzymać odcinki o wybranej przez klienta długości. Typowa moc nagrzewnic konwektorowych przeznaczonych do montażu na ścianie bocznej przy podłodze pojazdu wynosi od 0,4kW/m do 0,7kW/m długości konwektora, przy różnicy temperatur między płynem chłodzącym i ogrzewanym powietrzem wynoszącej 60°C.

Pompy ciepła, które w środkach transportu występują w formie klimatyzatorów wyposażonych w możliwość odwrócenia obiegu czynnika chłodniczego, są najekonomiczniejszym rozwiązaniem także wtedy, gdy wnętrze pojazdu trzeba ogrzać. Problem w tym, że ich możliwości gwałtownie spadają wraz z obniżaniem się temperatury otoczenia. Przy spadku temperatury otoczenia poniżej 0°C, sprawność i wydajność pompy ciepła stają się symboliczne, a przy prawdziwych mrozach urządzenie przestaje całkowicie działać. W naszym polskim klimacie, byłoby to ogrzewanie bezużyteczne wtedy, gdy jest najbardziej potrzebne. Ze względu na całkowity brak zainteresowania klientów, klimatyzatorów z odwróconym obiegiem Pommard obecnie nie oferuje.

Dobór mocy nagrzewnicy i rozprowadzenie powietrza

Jeżeli nagrzewnica ma pracować w pojeździe przeznaczonym do przewozu osób, to należy uwzględnić konieczność doboru świeżego (zimnego) powietrza z zewnątrz, mimo że sama nagrzewnica pracuje w obiegu zamkniętym, pobierając powietrze z wnętrza pojazdu. Należy też uwzględnić, że ze względu na komfort podróży, wentylator nagrzewnicy nie powinien pracować stale na najwyższym biegu (na którym podawana jest moc nominalna nagrzewnicy). W związku z tym nagrzewnica powinna mieć moc nominalną od 30 do 50% wyższą, niż potrzebna do ogrzania wnętrza.

W przypadku przewozu ładunków wymagających jedynie utrzymania odpowiedniej temperatury, nie stosuje się doboru świeżego powietrza, a hałas i intensywność nadmuchu powietrza wynikające z pracy wentylatora na najwyższym biegu są całkowicie akceptowalne. Jeśli temperatura musi być utrzymywana w precyzyjnie ustalonych granicach, konieczne jest zastosowanie elektronicznego sterownika kontrolującego pracę nagrzewnicy, a także zadbanie o równomierny rozkład temperatur we wnętrzu. Będzie to zdecydowanie łatwiejsze w nadwoziu z zabudową izotermiczną.

Jeśli w przedziale ładunkowym furgonu konieczne jest utrzymywanie stałej temperatury, to z reguły lepszym rozwiązaniem jest zabudowa izotermiczna, niż większa moc samego ogrzewania. Jak wspomniano wcześniej, duże moce nagrzewnic wymagają instalowania odpowiednio mocnych ogrzewań spalinowych. Przy zabudowie izotermicznej moc ogrzewania przestrzeni ładunkowej można bardzo znacząco zredukować i uniknąć montażu kosztownego (również w eksploatacji) ogrzewania spalinowego.

Zależnie od potrzeb należy zadbać o odpowiedni rozkład temperatur we wnętrzu ogrzewanej przestrzeni. Zasadą jest wydmuchiwanie ogrzanego powietrza od strony podłogi, jako że cieplejsze powietrze unosi się do góry. Przy zastosowaniu wylotów powietrza położonych u góry, konieczne jest skierowanie strumienia powietrza w dół i nadanie mu odpowiednio większej prędkości, co z kolei zmniejsza komfort podróży w pojazdach przeznaczonych do transportu osób. Przy większej długości kanałów rozprowadzających powietrze należy liczyć się z dużymi różnicami wydatku powietrza wydmuchiwanego z poszczególnych wylotów. W zabudowach jednostkowych rozwiązaniem jest stosowanie w kanałach kierownic powietrza pozwalających zmniejszyć wydatek z wylotów położonych bliżej nagrzewnicy. Należy też liczyć się ze spadkiem wydatku powietrza przy zastosowaniu długich, bądź wąskich kanałów rozprowadzających powietrze.